Met R-Newt@School zetten we extra in op het onderwijs. Door aanwezig te zijn leggen we vroegtijdig de relatie met onderwijs & ouders in de wijken. En leren kinderen de jongerenwerker al kennen. Na 12 jaar wordt de invloed van ouders en docenten op jongeren minder (bron: Kennisfundament), de invloed van de omgeving wordt sterker. Het is belangrijk dat jongerenwerkers laagdrempelig in de buurt zijn van jongeren. Op die manier fungeren zij als verlengde van het sociaal netwerk en als sterk positief rolmodel. De lijnen zijn kort en interventies kunnen vroegtijdig worden ingezet. Trends en signalen zijn eerder bekend binnen school. Dat maakt integraal interveniëren succesvol. En de impact van de jongerenwerker groter.
SURVIVAL SKILLS & TALENT VERSTERKEN
Vanuit de aanwezigheid op scholen kan er makkelijk gelinkt worden aan een buiten- of (in afstemming met school) binnenschools programma van R-Newt i.s.m. ander netwerk in de stad. We hanteren het principe dat we vaardigheden die kinderen en jongeren opdoen gewaardeerd worden. We spreken daarin dezelfde taal en benutten Open Badges als tool. Jongeren werken gericht aan skills en talent. Vaardigheden die zij nodig hebben om de samenleving het hoofd te bieden. Onderzoek laat zien dat preventie van schooluitval effectiever is door aanpak op meerdere leefgebieden. En dat de samenwerking tussen jongerenwerk en VO ervoor zorgt dat jongeren naast het verwerven van de benodigde kennis, vaardigheden en competenties, ook (leren) deel uit te maken van de samenleving en ingewijd worden in de waarden en normen van de samenleving en dat jongeren een eigen identiteit en uniciteit ontwikkelen ( Uit: Jongerenwerk en Voortgezet Onderwijs door Sarti, Manders en Metz (2019)).
HANDELINGS-REPERTOIRE VERSTERKEN
Door middel van individuele trajecten met jongeren, naast school of onder schooltijd, gericht op talentontwikkeling en toekomstperspectief versterken wij het handelingsrepertoire van jongeren. Gekoppeld aan Open Badges en alternatieve leerroutes of alternatieve vormen van leren. Netwerk en hulpverlening kan hierop worden aangehaakt. We richten ons hier ook op ouders, die vaak niet weten wat mogelijkheden zijn, waar zij terecht kunnen, wat ondersteunend en effectief is.
Fartun over werken op school
Fartun werkt voor R-Newt@School als jongerenwerker op middelbare scholen in Dordrecht. Fartun: "Na de lockdown zijn we in juni weer gestart op de scholen. Ik zag in de pauzes veel gebeuren bij groepen jongeren. Ze waren niet meer gewend om op deze manier samen te zijn en zich te houden aan de regels van school. Tijdens de lockdown hadden jongeren vooral op straat contact met andere jongeren. Op straat zijn jongeren vrijer en gelden er andere regels. Op school waren er weer allerlei verwachtingen van ze. Daarnaast zagen ze het komende jaar somber in. Het afgelopen 1,5 jaar is ze veel ontnomen. Door alles wat er speelde lieten ze treitergedrag zien naar elkaar en anderen."
Hoe is het je gelukt om in gesprek te gaan met de leerlingen?
"Ik ben eerst gaan observeren en heb daarna contact gemaakt. De school gaf aan dat ze graag advies wilden in hoe ze beter om konden gaan met de leerlingen. Ik ben iemand die open is en snel contact maakt. Ik veroordeel de jongeren niet maar probeer te begrijpen waar hun gedrag vandaan komt. Ik probeer een band op te bouwen met de jongeren. Hierdoor lukt het mij ook om ze aan te spreken als ze storend gedrag laten zien. De jongeren kregen vertrouwen in mij omdat ik vroeg naar wat zij graag zouden willen doen. Ik heb interesse in hun leefwereld en ze zien dat ik mijn best doe voor ze."
Waar ben je achter gekomen in gesprek met de jongeren?
"Door de pandemie en de verschillende lockdowns is veel ontnomen van jongeren. Ik ben met een groep in gesprek gegaan die aankomend schooljaar naar het 4de jaar gaan. Zij willen het laatste schooljaar op het voortgezet onderwijs leuk afronden. Samen met de jongeren heb ik gekeken naar wat wel kan. We gaan na de zomervakantie een voetbaltoernooi organiseren met de jongeren van 2 middelbare scholen en gymdocenten. Dit is één praktisch voorbeeld. We willen het aankomende jaar verder met de jongeren in gesprek om te kijken wat we nog meer kunnen realiseren. Ik vind het belangrijk om te kijken naar wat wél kan in plaats van wat niet kan. Jongeren hebben perspectief nodig. Daarnaast hebben ze (groeps)activiteiten nodig waardoor ze op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Jongeren horen vaak wat ze moeten doen. Het is ook belangrijk om te kijken naar wat zij graag zouden willen. Hierdoor kunnen jongeren een positiever zelfbeeld ontwikkelen en oefenen met skils die ze later in hun leven kunnen gebruiken."